På väg till en dröm...

Jag har tidigare skrivit om att jag har kronisk benhinneinflammation. Mitt största mål & min dröm för 2015 är att komma igång & springa igen. I måndags började jag min "upptrappningsresa" (som jag fått av en sjukgymnast) för att förhoppningsvis uppfylla min dröm. Nu ska jag trotsa benhinnorna! Det är tyvärr lite tråkig träning, men om resultatet blir lyckan att kunna löpträna igen - då är det värt dessa tre månaders träning!! Se hela programmet längre ner i detta inlägg! //Vickan
 
Uppdatering: Så här gick det!! Här nedan är länkar till inlägg som är kopplade till denna återgångsträning!
En fjärdedels dröm är klar!
Bakslag är till för att övervinnas
Frihet deluxe
3/4 är avklarat
Jag fixade det!!
Jag fixade mitt sommarmål!
Önskeklocka på handleden
Bråviksloppet 2015 - på en tid jag bara drömt om...
 
 
 
 
 
Jag har nu kört alla pass för vecka 1. Alltså är 3 av 36 träningspass klara. Det känns fantastiskt bra, jag vill egentligen fortsätta att springa när de 30 sekunderna har gått. Men för att verkligen inte riskera något, så håller jag stenhårt på dessa tider. Jag har sprungit/gått på löparbandet på gymmet, men hoppas kunna komma ut i det fria snart. Jag använder mig av appen "Exercise Timer" för att hålla koll på när jag ska byta från löpning till gång. (Tyvärr kommer inte sista Gå 90 sek med i sluttiden, då det får läggas in som "rest time", men det är bara att fortsätta att gå 90 sek efteråt). Skönt att få lite pepp & applåder när passet är avslutat :-)!
 
 
 
Här nedan kommer hela träningsprogrammet. Jag är dessutom noga med att stretcha vader, inre vadmuskeln, lår & ljumskar efter min 20 minuters återgångsträning. Om det är någon av er läsare som också har problem med benhinnorna & har samma dröm som jag, så hör gärna av er om ni också önskar testa denna återgångsträning till löpning. Vore kul om vi kunde peppa varandra! Tänk också på att ha bra skor som passar just din fot & ditt löpsteg. Springer ni bara i skogen på mjukare underlag kanske ni kan ha en viss sko, men springer ni bara på hårt underlag som asfalt så kanske en annan sko behövs. Fråga i sportbutiken, för de har ofta stor kunskap om vilken sko ni behöver. Dessutom har några sportkedjor "testa på-garanti", så passar inte skon kan man byta inom 30 dagar. Man kan naturligtvis använda sig av detta program om man vill starta igång att jogga & inte har gjort det tidigare eller har haft ett längre uppehåll från löpning. Då är det en bra mjukstart både för belastningen på kroppen & för att få igång konditionen.
 

ÅTERGÅNG TILL LÖPNING

Mål: 20 minuter löpning 3 gånger per vecka.

Träning: Träna 3 gånger per vecka med minst en dags vila mellan gångerna.

 

Vecka 1 – v.10

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                 

Jogga 30 sek – Gå 90 sek                       

Upprepa 10 ggr

20 min totalt

 

Vecka 2 – v.11

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)            

Jogga 60 sek – Gå 60 sek                       

Upprepa 10 ggr

20 min totalt

 

Vecka 3 – v.12

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                            

Jogga 90 sek – Gå 90 sek                       

Upprepa 7 ggr

21 min totalt

 

Vecka 4 – v.13

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                     

Jogga 2 min – Gå 1 min                           

Upprepa 6-7 ggr

21 min totalt

 

Vecka 5 – v.14

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                   

Jogga 3 min – Gå 1 min                           

Upprepa 5 ggr

20 min totalt

 

Vecka 6 – v.15

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                     

Jogga 5 min – Gå 1 min                           

Upprepa 4 gånger

24 min totalt

 

Vecka 7 – v.16

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                  

Jogga 8 min – Gå 1 min                           

Upprepa 3 ggr

27 min totalt

 

Vecka 8 – v.17

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                      

Jogga 10 min – Gå 1 min                         

Upprepa 2 ggr

22 min totalt

 

Vecka 9 – v.18

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                    

Jogga 10 min - Gå 1 min                          

Upprepa 2 ggr

22 min totalt

 

Vecka 10 – v.19

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                     

Jogga 15 min - Gå 1 min                         

Upprepa 2 ggr

32 min totalt

 

Vecka 11 – v.20

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                   

Jogga 15 min – Gå 1 min                        

Upprepa 2 ggr

32 min totalt

 

Vecka 12 – v.21

Pass 1: (Pass 2 & 3 är samma som pass 1)                                                  

Jogga 20 min                                          

 

Kommentera här: