Jag fixade det!!!

Så kom äntligen dagen - dagen då min återgångsträning till löpning är klar! Som jag har längtat. Som jag har kämpat. Som jag har tragglat. Som jag har pusslat. Som jag har prioriterat. När jag påbörjade detta träningsprogram 1 mars, var jag själv lite osäker på om jag skulle orka med hela vägen. Men jag har varit stenhård & följt det till punkt & pricka. Tre pass per vecka i tretton veckor. Tolv skulle det ha varit, men jag fick backa ett steg i början, då jag fick kraftiga känningar i benhinnorna. Sedan blev det helt uppehåll på tre veckor i slutet, då jag åkte på en superdunderförkylning & var helt stilla i tre veckor (!!!). Så en månad senare än det var tänkt blev jag klar, men av anledningar som man inte kan påverka. Jag känner mig så galet nöjd & framför allt - benhinnorna håller!! I början av året trodde jag inte att jag någonsin skulle kunna springa igen! Tänk vad träning, beslutsamhet, drömmar & hårt arbete kan leda till. Det är SÅÅÅ VÄRT DET!!! Och jag är ju definitivt inte någon elitidrottare - utan "bara" en vanlig mamma som älskar att träna & mår så fantastiskt bra av det!! Kan jag, så kan du!
 
Tänk vilken känsla att nästa löppass få springa helt utan pratande app! Att inte tvingas gå någon minut när flowet känns som bäst. Att inte avsluta när man känner att andningen äntligen känns bra. Att inte tvingas gå när benen spritter av spring. Nu ska jag springa helt på känsla (ja, naturligtvis kommer jag ha min löparapp igång, men inte för att tala om när jag ska gå respektive springa & inte för att tala om att nu måste du sluta). Jag har bara sprungit på löparband, i skogen eller på grusvägar. Att springa på asfalt är ju det mest påfrestande för benhinnorna. Så jag väntar nog ett tag till med att testa asfaltslöpning. Men någon gång ska jag testa det också. Hela min återgångsresa kan samlat här. //Vickan
 
 
 
 
 
Så mitt tips till er som har problem med benhinnor, som aldrig har sprungit tidigare eller som har varit ifrån löpningen länge - testa detta återgångsprogram! Var hårda med tiderna & dra inte iväg när det känns bra. Stretcha ordentligt efter varje pass - vader, lår & ljumskar. Var noga med att ha en vilodag mellan gå/löppassen. Jag har tränat annat på denna "vilodag", men inte belastat benhinnorna på samma sätt. Det är verkligen så underbart nu i efterhand & vad är tre eller fyra månader av ert liv om ni sedan kan springa... ♥
 
Så här färgglatt & fint blir det i appen, när jag har lagt in de olika träningsveckorna. Varje vecka har sin färg. I alla tolv veckor! 
 
 
 
Att springa är frihet! Att springa med utsikt över hela Bråviken är lycka. Att springa & kryssa mellan lupiner, hundkex, blåbärsris & granar är en fröjd. Att endast höra fågelkvitter, sin egen andning & fotisättning är underbart! 
 
 
 

Kommentera här: