Fjällöpning i Idre

Nu är vi hemma igen efter tre heldagar i Idre Fjäll. Familjen har aldrig varit i fjällen sommartid tidigare, men vi blev alla fyra otroligt positivt överraskade - så mycket bättre än vi hade trott innan. Vi hade riktigt tur med vädret, det lilla regn som kom under våra tid i Idre kom på natten, förutom en skur på ett av mina morgonlöppass. Varje morgon sprang jag en runda med mannen eller med min svägerska Malin (för övrigt "min" sjukgymnast som hjälpt mig med min återgångsträning!). Otroligt skönt att komma ut i fräsch fjälluft innan frukost. Dock var det ganska kallt, mellan 7-9 grader alla tre dagar. Det fanns typ inga platta partier på löpturerna... Detta var stor skillnad mot strandlöpningen i Danmark, där allt var superplatt! Stora kontraster på denna veckas löpning mot förra veckans alltså... Så vader, lår & knän är ganska möra efter tre löppass & tre toppbestigningar av olika berg i Idre med omnejd. Men vilken lycka jag fortfarande känner av varje löpsteg - oavsett om det är uppför, nedför eller flackt. Jag kan springa... ♥ (vilket inte ens var möjligt för fem månader sedan!!) //Vickan
 
Första passet sprang mannen & jag ett spår som heter "Platten 2". Platt vet jag inte om det var, sluttade lätt uppför eller lätt nedför hela tiden. Men breda fina spår var det & inget geggigt, trots mycket regn innan vi kom till Idre. Vi började springa i duggregn & mot slutet hällregnade det. Premiär för mig att springa i regn. Gick ju bra det med, även om mobilen inte riktigt gillar det... Dagens runda blev 8 km. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Andra passet sprang jag tillsammans med Malin. Vi började med att bestiga Idre Fjäll & sprang sedan ett tag ovanför trädgränsen, för att sedan ta oss nedför fjället igen. Dagens runda blev 6 km, men med galen stigning...
 
 
 
 
 
Fin utsikt över Nipfjället & Städjan från toppen av Idre Fjäll.
 
 
 
Härlig vattenpaus efter passet med vacker utsikt!
 
 
Tredje passet blev hela 12 km! Det är det längsta jag någonsin sprungit i ett sträck. Jag kände mig oförskämt pigg i benen, även efter denna backiga dryga mil. Mannen & jag sprang fjället runt, vilket var 9 km. Dock hade vi 1,5 km till Stadion från vårt hyrda hus, som var start & mål för alla spår. 
 
 
 
 
 
Solen tittade fram nästan under hela löppasset. En av skidpisterna sommartid (ovan)! Renar gick i området & de var verkligen inte skygga. Däremot var det lite läskigt när jag kom själv & renarna kom emot en. Men alltid vek de snällt av precis framför mig...
 
 
 
Nästa gång jag befinner mig i fjällen sommartid, ska jag försöka mig på traillöpning med guide & springa mer i det fria. 
 

Kommentera här: